פרשת יתרו- "נבחרת מנצחת"
בפרשתנו מציע יתרו למשה להפריט את מערכת המשפט. ממצב שבו משה שופט יחיד, לעבור למצב שבו יש הירארכיה שיפוטית. לשם כך מציע יתרו לגייס מנהיגים ושופטים נוספים: " וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת". בתיאור הביצוע בהמשך הפרק מופיע ניסוח שונה: "וַיִּבְחַר מֹשֶׁה אַנְשֵׁי חַיִל מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל הָעָם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת".
ישנן דרכים שונות להסביר את הפער הזה. אזכיר שתיים, שהן רלוונטיות לימים שאחרי הצגת הרשימות לכנסת. רבנו עובדיה ספורנו מפרש - "אחר שבקש ולא מצא אנשים שיהיו בהם כל המעלות שהזכיר יתרו בחר באנשי חיל". זאת אומרת, הפער המוכר בין המצוי לרצוי מתוך הבנה שהולכים קדימה "עם מה שיש". אומרים לנו חז"ל ש"יפתח בדורו כשמואל בדורו". צריך להפסיק לחלום על המנהיג האידאלי ולדעת שלעצם יכולת המשילות יש חשיבות, עוד לפני השאלה מי המושל. הבנה שניה ומשלימה היא, שאנשי חיל היא תכונה, שכוללת את שאר המעלות ומובילה אליהם. כדי להגיע להיות איש אמת ושונא בצע, צריך את הגבורה היהודית של "איזהו גיבור הכובש את יצרו" ורק מי שידע להתמודד עם יצרו יוכל להיות מנהיג ראוי בתחום המשפט, הפוליטיקה או המשטרה. שנזכה למנהיגים אנשי חיל.