פרשת תרומה- מרחב זוגי
בלב המשכן, שעל הקמתו אנו מצווים בפרשתנו, נמצא ארון העדות, שבתוכו לוחות הברית ומעליו הכרובים. כך מתוארים הכרובים. כך מתוארים הכרובים מלאכים מזהב שעמדו על הכפורת, מכסה הזהב של הארון":
"ועָשִׂיתָ שְׁנַיִם כְּרֻבִים זָהָב מִקְשָׁה תַּעֲשֶׂה אֹתָם מִשְּׁנֵי קְצוֹת הַכַּפֹּרֶת. וַעֲשֵׂה כְּרוּב אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה וּכְרוּב אֶחָד מִקָּצָה מִזֶּה מִן הַכַּפֹּרֶת תַּעֲשׂוּ אֶת הַכְּרֻבִים עַל שְׁנֵי קְצוֹתָיו. וְהָיוּ הַכְּרֻבִים פֹּרְשֵׂי כְנָפַיִם לְמַעְלָה סֹכְכִים בְּכַנְפֵיהֶם עַל הַכַּפֹּרֶת וּפְנֵיהֶם אִישׁ אֶל אָחִיו אֶל הַכַּפֹּרֶת יִהְיוּ פְּנֵי הַכְּרֻבִים".
חז"ל, בעקבות הפסוקים במלכים, מספרים לנו שהמלאכים היו בדמות זכר ונקבה. ייתכן, שמכאן שאב רבי עקיבא השראה לדרשתו הבנויה גם על משחק המילים בין השמות איש ואשה:
דרש רבי עקיבא 'איש אשה זכו שכינה(י-ה) בינהם לא זכו אש אוכלתן'. לדעת רבי עקיבא, כשם שהשכינה שרתה בין הכרובים במשכן, כך היא שורה בין בני זוג שזוכים.
כדי להפוך את התובנה הזו לכלי לעבודה זוגית, ניתן לאמר, שהמרחב הזוגי הוא שותף שלישי לזוגיות, שאינו מונח אצל אף אחד ממרכיביה. הוא חלל משותף ששני בני הזוג לוקחים אחריות על טיפוחו. נקודת מבט זו מעבירה אותנו משיח של האשמה והתגוננות, בציר שיש בו רק שני גורמים, ללקיחת אחריות והרתמות במרחב שיש בו גורם שלישי משותף.
זוגיות טובה ושבת שלום, אליהו סטולוביץ