פרשת וירא על כאב
וצמיחה
"וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי".
מראשית דרכנו, אנו מתמודדים עם ניסיונות לא פשוטים. "עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו עליו השלום ועמד בכולם...". לידתנו כעם, מתחוללת לאחר שיעבוד קשה במצרים. עברנו נדודים במדבר, מלחמות בארץ, גלויות, ופוגרומים. אפילו השואה הנוראה לא חתמה את מכאובנו ואנו נאלצים להתמודד ולהיאבק גם בשובנו לארץ. באופן טבעי, היינו מעדיפים לעצמנו, היסטוריה קצת יותר רגועה ואין בנו יומרה להבין את כל הפוקד אותנו, אבל כעם של נצח, פיתחנו לעצמנו דרכי התמודדות שעזרו לנו להיות פלא אנתרופולוגי.
נעזר במדרש על פרשת השבוע כדי לפגוש שלוש מהן.
המדרש מביא את הפסוק: "ה' צדיק יבחן ורשע ואוהב חמס שנאה נפשו" ומביא בעקבותיו שלושה משלים להסביר את הניסיונות שעוברים הצדיקים.
משל ראשון הוא של יוצר קנקנים, המקיש על הקנקנים החזקים יותר, כדי לבדוק את יצירתו. המסר העולה ממנו הוא, שיחד עם הניסיון, מגיע האמון ביכולת שלנו להתמודד אתו. משל שני הוא של מוכר פשתן, המקיש על הפשתן היותר עמיד שלו ועל ידי זה משבח אותו. מכאן למדנו שכתוצאה מההתמודדות עם הניסיון, אנו בונים כוחות וצומחים. המשל השלישי הוא משל לבעל שדה ששם את המחרשה על הפרה היותר חזקה, כדי לחרוש את השדה. הקומה שנוספת במשל הזה היא, שהתמודדות מוצלחת של האדם עם הניסיון משפרת גם את הסביבה.
בעודי כותב את הדברים שמעתי את אחות של פדיה מארק, קצין בגבעתי שנהרג בלחימה בעזה, מצטטת ברכה שהוא כתב לה ליום הולדתה, לפני חודשיים ומתחברת למדרש:
"תמשיכי להוסיף טוב בעולם שתצליחי בכל מה שאת רוצה ושתצליחי גם לכאוב ולתת לכאב מקום ומשם להמשיך ולצמוח".