פרשת וארא – "ה' הצדיק"
"וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם חָטָאתִי הַפָּעַם ה' הַצַּדִּיק וַאֲנִי וְעַמִּי הָרְשָׁעִים".
הציטוט הנ"ל המגיע לאחר מכת ברד, מעורר שאלה: מה היה במכת ברד שגרם לפרעה להודות בטעותו? נראה שהתשובה נעוצה בפסוקים הקודמים: "הִנְנִי מַמְטִיר כָּעֵת מָחָר בָּרָד כָּבֵד מְאֹד אֲשֶׁר לֹא הָיָה כָמֹהוּ בְּמִצְרַיִם לְמִן הַיּוֹם הִוָּסְדָה וְעַד עָתָּה. וְעַתָּה שְׁלַח הָעֵז אֶת מִקְנְךָ וְאֵת כָּל אֲשֶׁר לְךָ בַּשָּׂדֶה כָּל הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה אֲשֶׁר יִמָּצֵא בַשָּׂדֶה וְלֹא יֵאָסֵף הַבַּיְתָה וְיָרַד עֲלֵהֶם הַבָּרָד וָמֵתוּ. הַיָּרֵא אֶת דְּבַר ה' מֵעַבְדֵי פַּרְעֹה הֵנִיס אֶת עֲבָדָיו וְאֶת מִקְנֵהוּ אֶל הַבָּתִּים וַאֲשֶׁר לֹא שָׂם לִבּוֹ אֶל דְּבַר ה' וַיַּעֲזֹב אֶת עֲבָדָיו וְאֶת מִקְנֵהוּ בַּשָּׂדֶה:" כאן הקב"ה, לא רק מעניש את מצרים על סירובם לשלח את ישראל, אלא נותן בידיהם את האפשרות להאמין לדבריו ולהימנע מעונש, או לזלזל ולהיפגע. תהליך יציאת מצרים והמכות הנלוות אליו הוא בלתי נמנע הוא תהליך חינוכי, שהמצרים ובאמצעותם העולם כולו, צריכים לעבור, אבל ההפנמה הראשונה שלהם מגיעה, כשניתנת בידם זכות הבחירה. יש כאן מסר חינוכי חשוב. פעמים רבות אנו מנסים לחנך ומרגישים שהדברים לא מספיק מחלחלים. הפסוק מציע לנו לאפשר התנסות עצמית ובחירה למתחנכים ודרך זה תיווצר הפנמה.