פרשת שמות- הטווח הקצר והטווח הארוך
במסגרת מינוי משה לשליחות הוצאת ישראל ממצרים מעלה משה את השאלה מה לענות לעם כשישאלו אותי: מה שמו של מי שלח אותך? המהר"ל מסביר ששמותיו של הקב"ה מבטאים את צורת הנהגתו בעולם ולכן משמעות השאלה היא, באיזה סוג גאולה מדובר?
תשובת ה' כוללת שלושה שמות: אהיה, אהיה אשר אהיה ושם הויה:
"וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים אֶל מֹשֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה וַיֹּאמֶר כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם. וַיֹּאמֶר עוֹד אֱ-לֹהִים אֶל מֹשֶׁה כֹּה תֹאמַר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל יְ-הוָה אֱ-לֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם אֱ-לֹהֵי יִצְחָק וֵא-לֹהֵי יַעֲקֹב שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם זֶה שְּׁמִי לְעֹלָם וְזֶה זִכְרִי לְדֹר דֹּר".
אתמקד בשני השמות הראשונים. ה' אמור למשה ששמו אהיה אשר אהיה אבל שיאמר לבני ישראל רק אהיה. חז"ל מסבירים שמשעות השם "אהיה אשר אהיה" היא, שאהיה איתם בצרה זו כשם שאהיה איתם בכל צרותיהם, משה עונה לה' למה להזכיר להם צרות עתידיות, דיה לצרה בשעתה, וה' מקבל את דבריו ואומר לו לאמר לעם ישראל רק "אהיה". ההסבר לכך הוא שכשעם ישראל נמצא בצרה הוא מבקש לעצמו ישועה נקודתית, נדרשת לו תקווה וידיעה שהוא קרוב להצלחה. אולם התמונה היותר שלמה היא, שנדרשת לנו נשימה ארוכה כדי להגיע לגאולה שלמה והידיעה שגם באתגרים הבאים ה' יהיה לצדנו נותנת כח גם לטווח הארוך.