פרשת ויגש- "כאן גרים בכיף אשם וצודקת"
מערכות יחסים רבות נעות על ציר של אשמה וצדק. השאלות מי צודק? ומי אשם? "מככבות" בשיחות רבות בין חברים ובני זוג. בפרשתנו יוסף חושף בפנינו נתיב אחר. ניתן להזכיר את מעשיו ואת סיפור חלומותיו, שגרמו לאחיו לשנוא אותו, אבל לאחר המעשה הנורא של מכירת יוסף ברור שהאשמה נמצאת בצד של האחים, כפי שהם עצמם מודים: "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ".
יוסף מתעסק בציר אחר, לא בחיפוש האשמים במה שקרה בעבר, אלא בחיפוש המטרה העתידית. לא "בגלל מי זה קרה?", אלא "לשם מה זה קרה?".
"וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם"
שבת שלום, אליהו