פרשת חיי שרה - בעזרת השם ובהשתדלותנו
פרשתנו נקראת חיי שרה, אבל היא מתחילה במותה של שרה אימנו: "וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן... וַיָּקָם אַבְרָהָם מֵעַל פְּנֵי מֵתוֹ וַיְדַבֵּר אֶל בְּנֵי חֵת לֵאמֹר. גֵּר וְתוֹשָׁב אָנֹכִי עִמָּכֶם תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת קֶבֶר עִמָּכֶם וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי".
אברהם ניצב בפני התמודדות לא פשוטה. עד עתה הוא היה נייד, עם הבטחות רבות מה' על הארץ, אבל ללא יישום כלל. הוא נאלץ, כעת, לייצר עוגן של אחיזה בארץ, בשלב שבו שולטים בה עמים אחרים. התלמוד במסכת בבא בתרא שם בפי השטן דברי התפעלות מהניסיון בו צריך אברהם לעמוד ,שהוא, ככל הנראה, האחרון בין עשרת נסיונותיו:
"אמר לפניו: רבונו של עולם, שטתי בכל העולם ולא מצאתי כעבדך אברהם, שאמרת לו: קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה, ובשעה שבקש לקבור שרה לא מצא מקום לקוברה, ולא הרהר אחר מדותיך".
השטן מתפעל מכך שאברהם לא הרהר הרהורי כפירה, אבל אם נעקוב אחר התנהלותו של אברהם נגלה משהו מרחיק לכת עוד יותר. על מנת לרכוש את מערת המכפלה, אברהם נכנס למשא ומתן מאד מתוחכם ,המתפרס בתורה על פני פרק שלם בן עשרים פסוקים. במסגרתו, אברהם משתחווה לבני חת פעמיים למרות הכבוד הגדול שהם רוכשים לו (נְשִׂיא אֱ-לֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ קְבֹר אֶת מֵתֶךָ). הוא מנהל את המשא ומתן לעיני כל חשובי העיר. בכך הוא משתמש בכבוד הנלווה לעסקה ובלחץ החברתי הסובב סביבה, כגורמים מדרבנים למכירה.
בכך, בונה אברהם מודל של שותפות עם ה' בנחלת הארץ. ה' אומר "לך אתננה" ואברהם מבאר- בהשתדלותי. לא על מגש של כסף ניתנת הארץ הזאת, אלא בהרבה חריצות, תחכום וגבורה אנושית , המגובים בהבטחה א-לוהית.