פרשת נח - על יין וחולין
אחרי המבול וכריתת הברית בין נח לה' על כך, שלא יהיה מבול נוסף, מתחילה התחלה חדשה, שמהר מאד מגיעה לידי קלקול:
"וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָּרֶם: וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה: וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן אֵת עֶרְוַת אָבִיו וַיַּגֵּד לִשְׁנֵי אֶחָיו בַּחוּץ: וַיִּקַּח שֵׁם וָיֶפֶת אֶת הַשִּׂמְלָה וַיָּשִׂימוּ עַל שְׁכֶם שְׁנֵיהֶם וַיֵּלְכוּ אֲחֹרַנִּית וַיְכַסּוּ אֵת עֶרְוַת אֲבִיהֶם וּפְנֵיהֶם אֲחֹרַנִּית וְעֶרְוַת אֲבִיהֶם לֹא רָאוּ: וַיִּיקֶץ נֹחַ מִיֵּינוֹ וַיֵּדַע אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן: וַיֹּאמֶר אָרוּר כְּנָעַן עֶבֶד עֲבָדִים יִהְיֶה לְאֶחָיו:".
ריבוי הפעלים, המאופיינים בואו החיבור מנוקדת בפתח, בולט מאד בקטע. חז"ל במדרש קשרו זאת לעניין היין:
"לעולם לא תהי להוט אחר היין שכל פרשת היין כתיב בה ווי"ן י"ד פעמים". מתכונתו של היין, לגרום רצף של אירועים שמתגלגלים מדבר לדבר ללא יכולת לעצור. דומה הדבר לפרסומת שיש היום ברדיו תחת הכותרת "אלכוהול גורם לך להגיד משפטים שלא חשבת שתאמר".
אולם הכדור מתחיל להתגלגל עוד לפני השתייה של היין- מדוע כרם ולא שדה חיטה? או אולי כבר במילה הראשונה "ויחל" שיש בה התחלה ויש בה חולין ויש בה הבנה שגם העולם החדש שאחרי המבול דורש זהירות. אם יום החולין הזה לא יהיה בו חסד, הוא עלול להגיע לקללה.