פרשת בהר- מה משותף ליובל, חג השבועות וברית המילה?
פרשתנו עוסקת במצוות ספירת שנות היובל ומתארת אותה כך: "וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְךָ יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה:... וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ:" אנו קוראים על ספירת שבעה שביעיות השנים בדרך אל שנת היובל, בעודנו עסוקים בשבועות האחרונים במצוות ספירת העומר, בדרך אל חג השבועות: "וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה: עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לה':" הדמיון בין המערכות קשור לספירה של שבע יחידות, שבעה שבועות או שבע שמיטות, כהכנה ליחידת פסגה- חג מתן תורה, או שנת היובל, בה משתחררים העבדים והאדמות חוזרות לבעליהם המקוריים. אם נתייחס למספרים, ניתן לאמר שעולם הטבע מיוצג ע"י המספר שבע, כימי הבריאה. ספירה אל מעבר לשבע היא נגיעה ב"אל-טבעי", בדמות התורה הניתנת משמים בחג השבועות, או במעשה העל טבעי של שחרור העבדים והקרקעות. ניתן לקשר זאת גם לברית המילה, שנקבעה ליום השמיני, כדי להביע את חרות האדם ואת יכולתו לשלוט בטבעו הגופני והיצרי.