פרשת דברים- הבחירה לראות את הרע במציאות
פרשת דברים פותחת את ספר ההכנה לכניסה לארץ המורכב בעיקר משני נאומים של משה. הנאום הראשון מכיל סקירה היסטורית, עבור הדור הצעיר הנכנס לארץ. מספר הבדלים בין המתואר בספרים למתואר בפרשתנו, מבהירים שמטרת משה היא חינוכית ולא היסטורית, וזו הזוית שמכתיבה את הסקירה. דוגמא לכך ניתן לראות בתיאור חטא המרגלים בפרשתנו:
"וַיִּקְחוּ בְיָדָם מִפְּרִי הָאָרֶץ וַיּוֹרִדוּ אֵלֵינוּ וַיָּשִׁבוּ אֹתָנוּ דָבָר וַיֹּאמְרוּ טוֹבָה הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֵינוּ נֹתֵן לָנוּ. וְלֹא אֲבִיתֶם לַעֲלֹת וַתַּמְרוּ אֶת פִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם".
במבט ראשון נראים פסוקים אלו בלתי הגיוניים. סירוב העם לעלות לארץ מופיע כתגובה לדברים החיוביים שאמרו המרגלים על פירות הארץ. רק שני פסוקים מאוחר יותר מתברר לנו שהמרגלים המסו את לב העם:
"וַתֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיכֶם וַתֹּאמְרוּ בְּשִׂנְאַת ה' אֹתָנוּ הוֹצִיאָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם לָתֵת אֹתָנוּ בְּיַד הָאֱמֹרִי לְהַשְׁמִידֵנוּ. אָנָה אֲנַחְנוּ עֹלִים אַחֵינוּ הֵמַסּוּ אֶת לְבָבֵנוּ לֵאמֹר עַם גָּדוֹל וָרָם מִמֶּנּוּ עָרִים גְּדֹלֹת וּבְצוּרֹת בַּשָּׁמָיִם וְגַם בְּנֵי עֲנָקִים רָאִינוּ שָׁם".
ניתן להסביר את האיחור במסירה של דברי המרגלים, כמשרת שתי מטרות: האחת היא ההתמקדות בלקח שצריך העם להפיק מטעויותיו. לכן יש עניין להגדיל את אחריות העם ולהצניע יותר את אחריות המרגלים. המטרה השנייה היא ללמד מה היה הכשל? דברי המרגלים היו מורכבים משני חלקים: חלק המתאר את טוב הארץ, שהיה מוסכם על כולם וחלק שמתאר את חוסר הסיכוי מול יושבי הארץ, שבו נחלקו דעות המרגלים. העם בחר להתעלם מהחלק המוסכם ולדבוק בדעה השלילית לגבי החלק השני. זוהי טעות כפולה, כי היא מתעלמת מהטוב, למרות ההיסטוריה המוכחת של דאגת ה' לעמו ביציאת מצרים ובמדבר ולכן היא מתוארת בפסוק בפני עצמה. בשלב הבא מצריך המבט על הרע לפתח תאוריה שתתאים לבחירה השלילית ולכן מפריז העם ואומר שה' מביא אותנו אל הארץ משום שהוא שונא אותנו.
פעמים רבות בחיים אנו נדרשים לבחור בין מבט חיובי למבט שלילי, על מציאות נתונה. לעיתים הבחירה שלנו להביט במבט שלילי, מגובה בתחושה שזהו המבט האוביוקטיבי. הפרשה מדגימה, איך לעיתים אנו משכנעים את עצמנו בדברים לא הגיוניים, רק כדי להצדיק את המבט השלילי.
במוצאי שבת הקרובה, ליל תשעה באב, תתקיים תפילת ערבית וקריאת מגילת איכה בשעה 20:45 בבית הכנסת