פרשת משפטים - יסודות עבריים
פרשת משפטים כוללת קובץ חוקים ארוך ומפורט שפותח בעיסוק בעבד עברי ואמה עבריה. מציאות של עבדות היתה מובנת מאליה בעולם העתיק, אולם התורה מעדנת את היחס כלפי עבדים מאומות העולם וקובעת כלפי עבדים עבריים שזו מציאות זמנית, בלתי רצויה.
"כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי שֵׁשׁ שָׁנִים יַעֲבֹד וּבַשְּׁבִעִת יֵצֵא לַחָפְשִׁי חִנָּם"
עיקר מטרת התורה בפרשייה זו הוא להבהיר, עד כמה מציאות של עבדות, סותרת את האופי של עם ישראל. הבחירה להשתמש במילה "עברי"- עבד עברי, נועדה להדגיש את אותה הניגודיות, שהרי המקום הראשון בו מופיע המושג עברי הוא כלפי אברהם: "וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם הָעִבְרִי... וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו...וַיִּרְדֹּף עַד דָּן". אברהם נקרא עברי, כאשר הוא יוצא להילחם למען חירותו של אחיינו ומשחרר את כל שבויי המלחמה של ארבעת המלכים.
גם ברמה הפילוסופית, מסביר הרמב"ם את דברי רבי יהודה במדרש: "ויגד לאברם העברי"...-רבי יהודה אומר: "כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד", באומרו שאברהם אבינו היה טיפוס שהולך נגד הזרם. כולם מאמינים בריבוי אלים ואברהם פותח אמונה חדשה, של אמונה בא-ל אחד. אם כן גם כאן העבריות מייצגת חופש מחשבה.
נתפלל שמהפרשה שנקרא השבת,יתחזקו בנו יסודות עבריים אלו- אמונה, מחשבה יצירתית חופשית ואת הזכות להילחם כדי לשחרר את שבויינו, במהרה.
עדי קסלר |