יום הכיפורים - מתחילים מחדש
כשמו של יום הכיפורים, כן הוא, מנכיח את היכולת לכפר על המעשים הקודמים ולהתחיל התחלה חדשה.
על פי מסורת חז"ל הוא נטען באנרגיה הזו כבר במדבר, לאחר חטא העגל, כשמשה עולה להר סיני, אומר לפני ה' את י"ג מידות הרחמים ומבקש סליחה עבור עם ישראל. משנענה, יורד בעשרה בתשרי עם הלוחות השניים בידו.
כדי להבין את תפקידם של י"ג מידות הרחמים, עליהם אנו חוזרים פעמים רבות בתפילות היום, עלינו להיזכר בדברי חז"ל:
"רצה הקב"ה לברוא את העולם במידת הדין, ראה שאינו יכול להתקיים ,שיתף עמו מידת הרחמים".
ניתן להבין , שהעולם צריך תשתית של דין, של חוקים ושל טבע. ללא היציבות הזו , אין קיום לעולם ולרוב הבריאה שפועלת על פי חוקה , די בכך. האדם שונה בכך משאר הבריאה, בשל היותו בעל בחירה חופשית , הוא יכול להתעלות מעל הטבע, אך גם ליפול למקומות של עשיית הרע לשם הרע, שלא קיים בטבע. לטובת האדם, משתף הקב"ה בתשתית הבריאה גם את מידת הרחמים. היא מאפשרת לנו להתחיל מחדש גם לאחר שבחרנו ברע. היא הזדמנות חוזרת שניתנת לנו בחסד, לא בגלל שמגיע לנו.
תפקידן של י"ג מידות הרחמים לעורר את מידת הרחמים, גם משום שהן מעוררות בנו את התקווה לשינוי ואת האמונה שהוא אפשרי וגם משום שהן מעודדות אותנו להידמות לקב"ה ולהיות רחמנים ומכילים יותר כדברי התלמוד:
"רבא אמר כל המעביר על מידותיו מעבירין לו על כל פשעיו. שנאמר נושא עוון ועובר על פשע למי נושא עוון – לעובר על פשע"
כלומר, המחילה מגיעה למי שבעצמו מסוגל למחול ולאפשר לחברו התחלה חדשה.