פרשת וירא- מה הקשר בין ברית מילה להכנסת אורחים?
פרשת לך לך מסתיימת בנושא ברית המילה, במילים הבאות:
"בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה נִמּוֹל אַבְרָהָם וְיִשְׁמָעֵאל בְּנוֹ. וְכָל אַנְשֵׁי בֵיתוֹ יְלִיד בָּיִת וּמִקְנַת כֶּסֶף מֵאֵת בֶּן נֵכָר נִמֹּלוּ אִתּוֹ".
מיד אחר כך עובר הכתוב, לסיפור הכנסת האורחים המופלאה של אברהם ושרה:
"וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם. וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו וַיַּרְא וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה...וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה אֶל שָׂרָה וַיֹּאמֶר מַהֲרִי שְׁלֹשׁ סְאִים קֶמַח סֹלֶת לוּשִׁי וַעֲשִׂי עֻגוֹת. וְאֶל הַבָּקָר רָץ אַבְרָהָם וַיִּקַּח בֶּן בָּקָר רַךְ וָטוֹב וַיִּתֵּן אֶל הַנַּעַר וַיְמַהֵר לַעֲשׂוֹת אֹתוֹ..."
כיצד יש להבין את סמיכות האירועים? חז"ל הסבירו שהסמיכות נועדה להעצים את הכנסת האורחים של אברהם. שלושה ימים אחרי ברית המילה, אברהם עדיין ב"גימלים", יכול להרשות לעצמו לנוח באוהל. בכל זאת, בוחר אברהם להתאמץ ולשבת בפתח "כחם היום", בתצפית על האזור בניסיון למצוא אורחים ובעת זיהוים מרחוק, הוא מתחיל לרוץ לקראתם ולשרתם.
ניתן להציע הצעה נוספת. כבר מהציווי הראשון לאברהם, הוא נמצא על ציר שבין הלאומי לאוניברסאלי. הוא נדרש ללכת ולהתנתק מבית אביו וממולדתו כדי להקים עם חדש, אך ה' מסיים את תיאור ההבדלה באומרו: "וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה". ניתן לאמר, שגם כאן ברית המילה נועדה להבדלה. מעתה, גם בגוף יהיה ניתן להבדיל בין ישראל לעמים. מיד עולה החשד, שהבדלה זו תיצור נתק, התנשאות ואולי אף תוביל לגזענות. לכן נסמכת פרשת הכנסת האורחים, שמבהירה שאברהם נישאר אוניברסלי ואהבת האדם שבו לא מצטמצמת לשבטו ובעתיד לבני עמו, אלא נתונה לכל עובר אורח.